به منظور نشان دادن علامت تجاری، علامت باید متمایز باشد یعنی باید بتواند منبع محصول خاص را شناسایی کند. در تعیین اینکه آیا علامت متمایز است بر اساس رابطه بین علامت و محصول اصلی، گروه علامت ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

 

دلخواه یا خیالی

حاشیه ای

توصیفی

عمومی

ازآنجا که علائم در هر یک از این دسته ها با توجه به تمایز آنها متفاوت هستند، اهمیت دارد که اامات و درجه حفاظت حقوقی یک علامت تجاری خاص به کدام دسته بستگی دارد.

 

ثبت برند از نوع دلخواه یا خیالی

علامت دلخواه یا عجیب و غریب می‌تواند علامتی باشد که هیچ ارتباط منطقی با محصول نداشته باشد. به عنوان مثال، کلمات «اکسون»، «کداک» و «اپل» هیچ ارتباطی با محصولات پایه خود (به ترتیب بنزین، دوربین، یا موبایل) ندارند. علامتهای دلخواه یا خیالی به لحاظ ذاتی متمایز هستند یعنی قادر به شناسایی یک محصول اساسی اند و دارای درجه بالایی از حفاظت هستند.

 

ثبت برند از نوع دلخواه یا خیالی

علامت حاشیه ای علامت و ویژگی های خاصی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، کلمه “Coppertone” حاوی لوسیون آفتابگردان است، اما محصول پایه ای خاصی را توصیف نمی‌کند.

 

ثبت برند از نوع توصیفی

علامت توصیفی نشانی است که مستقیما محصول را توصیف می‌کند. بر خلاف علائم دلخواه یا نشانگر، علائم توصیفی از لحاظ ذاتی متمایز نیستند و فقط در صورتی که “معنای ثانویه” را بدست آورده باشند، محافظت می‌شوند.

 

علامت های توصیفی باید این مانع اضافی را روشن کنند زیرا آنها اصطلاحی هستند که برای توصیف محصول اساسی مفید هستند و تولید کننده خاص با استفاده منحصر به فرد از این اصطلاح می‌تواند مزیت ناعادلانه را به ارمغان بیاورد.

 

علامت توصیفی زمانی معنای ثانویه می‌دهد که عموم مردم مصرف کننده به کمک علامت محصول را شناسایی کنند و نه خود محصول. لازم به ذکر است که مردم نیازی به شناسایی تولید کننده خاص ندارند؛ تنها محصول یا خدماتی که از یک تولید کننده به دست می‌آید دارای اهمیت است.

 

ثبت برند از نوع عمومی

در نهایت، یک علامت عمومی علامتی است که طبقه بندی کلی محصول متعلق به آن را توصیف می‌کند. به عنوان مثال، اصطلاح “کامپیوتر” یک اصطلاح عمومی برای تجهیزات کامپیوتری است.

 

علائم عمومی تحت قانون تجارت، علامت تجاری هستند. بنابراین سازنده فروش کامپیوتر های برند “کامپیوتر” (یا “سیب” برند “اپل” و غیره) هیچ حق انحصاری برای استفاده از این واژه ها در رابطه با آن محصول ندارد. اصطلاحات عمومی توسط قانون علامت تجاری محافظت نمی‌شوند، زیرا آنها به راحتی برای شناسایی یک محصول خاص، مفید هستند.

 

چگونه حقوق خود را در یک علامت تجاری به دست آورید؟

با فرض اینکه یک علامت تجاری واجد شرایط برای حمایت باشد، حقوق یک علامت تجاری را می‌توان در یکی از دو روش زیر بدست آورد:

 

اولین استفاده از علامت در تجارت

اولین بار برای ثبت نام علامت با اداره ثبت اختراع و علامت تجاری

استفاده از علامت به طور کلی معنی واقعی فروش محصول به عموم مردم است. بنابراین، اگر من اولین کسی هستم که به فروش مردم با نام تجاری خوش شانس برسد، من اولویت را برای استفاده از این علامت در ارتباط با فروش آدامس حباب برای خود دارم (با فرض اینکه مارک در غیر این صورت برای حفاظت از علامت تجاری واجد شرایط باشد). با این حال، این اولویت محدود به منطقه جغرافیایی است که در آن من فروش آدامس حباب را به همراه هر منطقه ای که انتظار می‌رود در هر منطقه ای که شهرت گرفته، گسترش دهم.

 

نکات ثبت برند و لوگو

علامت تجاری قابل نقل و انتقال است.

برای علامت گواهی ثبت علامت صادر می شود. برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری

درخواست ثبت علامت تجاری باید شامل بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگها طرحها و نقش های سه بعدی آن ، برای ثبت درج شود. برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری


ثبت برند علامت ,تجاری ,محصول ,ثبت ,  ,یک ,علامت تجاری ,دلخواه یا ,ثبت برند ,یک علامت ,ثبت علامتمنبع

مراحل ثبت شرکت تضامنی

ثبت برند در دماوند

ثبت علامت تجاری چای

ثبت شرکت ابریشم بافی

ثبت شرکت پوستین دوزی

ثبت برند کافی شاپ

مجمع شرکاء در شرکت های با مسئولیت محدود

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهترین سایت برترین مرجع تخصصی معماری و سازه های ایران reyhane andishe Namaz فروشگاه خرید اینترنتی چشم انتظارم مبانی نظری ها و پیشینه تحقیق ها خرید و فروش آنلاین دوچرخه ثابت بیگ گو بهیاران چت|چت روم مشهد